maanantai 24. maaliskuuta 2014

Oppimiskulttuuri kajastaa muutosta

Oppimiskulttuuri on monitahoinen. Se kattaa kaiken inhimillisen toiminnan, osaamisen ja sivistyksen. Sillä voidaan tarkoittaa oppilaitoksen perusarvoja, yhteisön rakentumista, käsitystä oppimisesta ja kehityksestä. Usein kulttuuriin liitetään uutta luova toiminta.

Ajankohtaista on yleisesti käytävä keskustelu Nuorten koulutus- ja yhteiskuntatakuun (2013) onnistumisesta. Laki kyseenalaistaa nykyistä toimintaamme.  Se aktivoi vastakulttuuria ja nostaa esille  uusia näkökulmia. – Jos ainoastaan suoritus- ja yksilökeskeisyys on päässyt ylivaltaan, ihminen kärsii ja yhteisön hyvinvointi murenee. 

Oppilaitoksilla on oppimiskulttuurin kentässä kantajan, muokkaajan, ja mahdollistajan rooli.  Oppilaitokset, johtajat, opettajat ja koko henkilöstö -me olemme syvämuokanneet oppimiskulttuuria. Oppilaitos ei ole uuden oppimiskulttuurin kehittämisessä vain oppimestari, vaan uusille ajatuksille ovia avaava, yhdessä toimimista opetteleva ja uuteen osaamiseen liittyvään keskusteluun osallistuja. 

Toivon, että OSAAVAfuture osaltaan vauhdittaa keskustelukulttuuria ja tuottaa rohkeita näkökulmia. Kysynkin, olemmeko me jo riittävästi avanneet ovemme muutokselle yhdessä opiskelijoidemme kanssa? Millaisia oppimiskulttuurin muutosajatuksia, oppimisen iloa ja kiinnostavia löytöjä tarjotaan alla olevissa linkeissä?

Oivallus-loppuraportti

Osaaminen ja sivistys 2020

Terveisin Gitta, hankekoordinaattori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti